Jekk i aluminium og stål
Formålet med jekken bestemmes ofte av materialet den er laget av. På grunn av vekt brukes aluminium på jekker som brukes ute på oppdrag, da de er enkle å håndtere. Aluminiumsmodellene er lette og kompakte. For bruk på verksteder er jekken vanligvis laget av stål da det er mer robust. Ståljekker tåler også høyere belastning. Alle jekker har normalt en gummipute på løfteqodet som sikrer trygg og skånsom løft av kjøretøyet
Hydraulisk og luftstyrt
Vanlige jekker er utstyrt med hydrauliske sylindere. Når du beveger håndtaket pumper du hydraulikk, og løftearmen begynner å gå oppover ved hjelp av en eller to sylindere. Alle jekker fra ProLux har to sylindere som gir ett hurtig løft.
Luftstyrte jekker fungerer på samme måte, men istedenfor hydraulikk benytter de luft. Fordelen med dette er at det tåler alle salgs temperaturer, da hydraulikken kan bli vanskelig i minusgrader
Ytelse og kapasitet
For heving av biler og SUVer bør lastekapasiteten være på 2 tonn, for varebiler 3,5 tonn og lastebiler fra 25 tonn. I tillegg må du se på jekkens høyde ved løftehodet, det bør ikke overstige 100mm da mange biler idag er svert lave. Du burde også se på løfte høyden, slik at du har tilstrekkelig med plass under bilen når den er hevet.
For jekker som skal brukes ute på oppdrag burde du ha en sammenleggbar stang, slik at du enkel kan oppbevare jekken og stangen.
Om du skal jobbe under kjøretøyet anbefaler vi å bruke en bukk, den har ikke ett hydraulisk system som kan sige / gå i stykker, slik at du jobber trygt under bilen til enhver tid.
Racing jekk
(4)Vi har jekk / garasjejekk i form av racingjekker med lav profil for å komme inn under lave biler, og hydrauliske stempeljekker for enkelt løft. Jekkene er lette, har høy kapasitet, lav profil, løfter raskt og har høy løftehøyde. Jekk opp bilen raskt og enkelt.